Wspomnienia
z Ogólnowarszawskiego Konkursu Historycznego
pt. "Generał Stanisław Sosabowski - żołnierz uparty"
i z wycieczki nagrodowej do Brukseli
(21-26 września 2013)

W roku szkolnym 2012/2013 uczniowie: Damian Szymański, Mateusz Pyra, Mariusz Niesłuchowski, Rafał Bodys, Kamil Wilmański, Miłosz Szarłat i Marta Blajer wzięli udział w Ogólnowarszawskim Konkursie Historycznym pt. "Generał Stanisław Sosabowski - żołnierz uparty" organizowanym przez Towarzystwo Przyjaciół Warszawy i Gimnazjum Nr 11 im. I. J. Paderewskiego w Warszawie pod patronatem Burmistrza dzielnicy Mokotów i Muzeum Niepodległości. Konkurs rozgrywany był w dwóch etapach. I część - prezentacja, film lub prace plastyczne o generale, II część - test z wiedzy historycznej o generale Sosabowskim (dowódcą Pierwszej Samodzielnej Brygady Spadochronowej) i jego udziale w II wojnie światowej.
W dniu 16.04.2013 r. w Gimnazjum Nr 11 w Warszawie odbyło się uroczyste wręczenie nagród zwycięzcom i uczestnikom konkursu. W uroczystości wzięli udział: p. Ligia Krajewska poseł do sejmu RP, p. Lidia Lewicka honorowy członek TPW, p. Marzena Grochowska wiceprezes TPW, płk. Jan Gryzerkiewicz prezes Związku Polskich Spadochroniarzy Mazowsze, płk. Witold Lisowski, p. Monika Kalata dyrektor Gimnazjum Nr. 11 w Warszawie, opiekunowie młodzieży i zaproszeni goście.
Uczniowie OSWG otrzymali pamiątkowe dyplomy i nagrody książkowe.
Uczniowie liceum: Kamil Wilmański i Rafał Bodys otrzymali nagrodę główną, wyjazd do Brukseli na tygodniową wycieczkę i zwiedzanie Europarlamentu, Komisji Europejskiej, zabytków Brukseli i Berlina oraz Maastricht w Holandii. Wyjazd odbędzie się w trzecim tygodniu września 2013 roku, sponsorami wyjazdu są pani Ligia Krajewska poseł do sejmu RP i pan Paweł Zalewski europoseł w parlamencie UE.
Gratulujemy młodzieży wspaniałej nagrody i życzymy wielu wrażeń na wycieczce do Brukseli.

Relacja z wyjazdu do Brukseli

21 września 2013 r. - W drodze do Brukseli
Rafał Bodys i Kamil Wilmański z opiekunką p. Edytą Sapińską spotkali się na zbiórce przy Dworcu Zachodnim wieczorem przed wyjazdem autokarem do Brukseli.

22 września 2013 r. - Poczdam, a potem Berlin
Po męczącej nocy w autokarze z samego ranka wybraliśmy się na spacer po ogrodach Uniwersytetu Poczdamskiego. Mogliśmy tam podziwiać rzeźby bóstw greckich oraz oranżerie. Najbardziej ze wszystkich zabytków, które mieliśmy okazję obejrzeć, spodobała nam się chińska herbaciarnia.

Nasz spacer po stolicy Niemiec zaczęliśmy od symbolu Pokoju i Wolności, czyli Bramy Brandenburskiej. Następnie poszliśmy ku fragmentom muru berlińskiego, który decyzją polityków na długie lata podzielił Niemcy na dwie części. Mieliśmy również okazję przyjrzeć się Pomnikowi Pomordowanych Żydów Europy. Zwiedzaliśmy główny dworzec kolejowy "Berlin Hauptbahnhof" i Muzeum Historii Muru Berlińskiego. Oglądaliśmy wieżę telewizyjną Fernsehturm i fontannę Neptuna. Znów czekała nas całonocna podróż autokarem do Belgii.

23 września 2013 r. - Durbuy i Comblain-la-Tour
Rano już znaleźliśmy się w Belgii. Zatrzymaliśmy w Durbuy. Durbuy jest to belgijskie miasto w prowincji Luksemburg. Jest to najmniejsze miasto w Belgii, które liczy ok. 10 tys. mieszkańców. Zwiedzaliśmy i spacerowaliśmy. Kręte, małe i wąskie uliczki zrobiły na nas ogromne wrażenie. Zatrzymaliśmy w Comblain-la-Tour i nocowaliśmy w Polskim Ośrodku Wakacyjnym "Millenium" Centre Polonais de Vacances.

24 września 2013 r. - Maastricht w Holandii
Maastricht - tu został w 1992 podpisany przez Radę Europejską traktat tworzący Unię Europejską, który wszedł w życie w listopadzie 1993 roku.
Stare miasto zostało pięknie odrestaurowane i jest jednym z najciekawszych średniowiecznych kompleksów miejskich w Europie. Głównym placem jest plac Vrijthof ze wspaniałym romańskim kościołem św. Serwacego i gotyckim kościołem św. Jana Chrzciciela. W Maastricht zachowały się fragmenty pozostałości średniowiecznych murów miejskich i fortyfikacji obronnych, a także najstarsza w Holandii brama miejska z XIII wieku. Jechaliśmy fajną kolejką turystyczną i oglądaliśmy okolice starego miasta Maastricht.

25 września 2013 r. - Atomium, Bruksela
Wyjechaliśmy rano autokarem do Brukseli, a najpierw dotarliśmy do Atomium. O godz. 10:00 byliśmy przed Atomium, które jest cząsteczką żelaza, powiększoną 165 mld razy. Wieża zbudowana została w 1958 roku na potrzeby Expo. Tak się spodobała mieszkańcom, że stała się jednym z symboli Belgii.

A potem jechaliśmy już do stolicy Belgii - Brukseli. O godz.11:30, przechodziliśmy wąskimi uliczkami, aby zobaczyć cudowne kamienice, rzeźby i zakamarki.

O godz. 14:00 doczekaliśmy się wejścia do Europarlamentu. W głównym holu stoi 28 flag państw członkowskich UE. Poznaliśmy Pana Europosła Pawła Zalewskiego, który był współorganizatorem naszej wycieczki. Przedstawił parę faktów ze swojego życia, opowiadał o tym, czym się zajmuje. Potem już tylko pamiątkowe grupowe zdjęcie i ruszyliśmy dalej na zwiedzanie multimedialnego centrum Parlamentarium.

Mieliśmy 3 godziny wolnego czasu. Widzieliśmy piękny rynek z gotyckimi zabytkami i Manneken Pis - fontanny siusiającego chłopca, który również uważany jest za symbol miasta. Spacerowaliśmy alejkami, gdzie dominuje zapach czekolady, a witryny sklepowe uginają się od czekoladowych wyrobów. Kupiliśmy pyszne słodycze. O godz. 21:00 dotarliśmy do autokaru i ruszyliśmy w 17-godzinną drogę do Warszawy.

26 września 2013 r. o godz.14:20 - Warszawa
Przywitała nas deszczowa pogoda, odczuliśmy różnicę między 21 a 8 stopniami Celsjusza. Byliśmy bardzo zadowoleni z wycieczki.